Working Paper n.º 59/2020
Políticas Públicas para a Promoção da Igualdade de Género
02 | março | 2020
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Pâmela Mossmann de Aguiar, NOVA FCSH
PALAVRAS-CHAVE: igualdade de género; Objetivos de Desenvolvimento Sustentável; políticas públicas
DOI: https://doi.org/10.23906/wp59/2020
Resumo
A Agenda 2030 da Organização das Nações Unidas (ONU) contempla no seu 5º Objetivo de Desenvolvimento Sustentável (ODS) a desigualdade de género, que atinge as mais diversas áreas – como o período menstrual, a desigualdade salarial entre homens e mulheres, as diferenças nos prazos de licenças parentais, a diferença nos preços pagos por homens e mulheres para produtos similares, entre outros. É cada vez mais urgente a ação do Estado e da sociedade na conscientização e combate às disparidades de tratamento entre homens e mulheres, facto que favorecerá inclusive a economia, conforme o próprio Fundo Monetário Internacional (FMI) afirma num working paper publicado em 2019. Ademais, de acordo com a Declaração Universal dos Direitos Humanos (DUDH), ninguém pode ser discriminado por qualquer razão. Este working paper apresenta algumas das áreas onde a desigualdade de género está presente, e traz algumas políticas públicas existentes ou possíveis de serem implementadas para combater este problema.
Working Paper n.º1
Continuity and Change: The Foreign Policy of Portuguese Democracy
01 | 11 | 2004
Nuno Severiano Teixeira, Instituto Português de Relações Internacionais - Universidade Nova de Lisboa
Working Paper n.º 2
The United States and the Portuguese Decolonization (1974 – 1976)
02 | 11 | 2004
Kenneth Maxwell, David Rockefeller Center for Latin American Studies, Harvard University
Working Paper n.º 3
The International Dimensions of Democratization: The Case of Argentina
01 | 12 | 2004
Andrés Malamud, Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Instituto de Ciências do Trabalho e da Empresa
Working Paper n.º 4
The International Politics of Democratization from Portugal: A Reassessment (1974) to Iraq (2003)
02 | 12 | 2004
Laurence Whitehead, Nuffield College, University of Oxford
Working Paper n.º 5
International Dimensions of Democratisation: Brazil
17 | 01 | 2005
Alexandra Barahona de Brito, Universidade Moderna
Working Paper n.º 6
European Elections and National Politics: Lessons from the “New” Southern European Democracies
01 | 07 | 2005
André Freire, ISCTE
Eftichia Teperoglou, National and Kapodistrian University of Athens
Working Paper n.º 7
Introdução à Constituição Europeia
01 | 07 | 2005
António Goucha Soares, Instituto Superior de Economia e Gestão da Universidade Técnica de Lisboa
Working Paper n.º 8
The Europeanization of Ratification Procedures: Towards a EU-Wide Constitutional Convention
01 | 09 | 2005
Carlos Closa, Centre for Political and Constitutional Studies, Madrid
Working Paper n.º 9
Portugal, Spain and the European Union
02 | 09 | 2005
Sebastián Royo, Suffolk University-Boston
Working Paper n.º 10
Europeanization and Representation
03 | 09 | 2005
Leonardo Morlino,Universidade de Florença
Working Paper n.º 11
European Governance Matters for Portugal
04 | 09 | 2005
Jorge Braga de Macedo, Universidade Nova de Lisboa
Working Paper n.º 12
Towards Emancipation of the Self: A Critique of ‘Security as Emancipation’
01 | 10 | 2005
João Reis Nunes, University of Wales, Aberystwyth
Working Paper n.º 13
Entre a Centralidade e a Marginalização: a Reforma da ONU para o Séc. XXI
01 | 10 | 2005
Teresa de Almeida Cravo, Universidade de Coimbra
Working Paper n.º14
Striking First: The Use of Force in Post-Cold War American Foreign Policy
05 | 06 | 2006
Vasco Rato, IPRI-UNL
Working Paper nº 16
O apoio à integração europeia em Portugal: dimensões e tendências
30 | 11 | 2006
Pedro Magalhães, Instituto de Ciências Sociais - Universidade de Lisboa
Working Paper nº 17
Governar em Lisboa ou Governar em Bruxelas? Os modelos e tendências de europeização do governo nacional
30 | 11 | 2006
Carlos Jalali,
Universidade de Aveiro
Working Paper nº 18
A Europeização dos Tribunais Portugueses
30 | 11 | 2006
Nuno Piçarra, Professor na Faculdade de Direito da Universidade Nova de Lisboa
Francisco Pereira Coutinho, Doutorando na Faculdade de Direito da Universidade Nova de Lisboa
Working Paper nº 19
The Europeanization of Portuguese Interest Groups? Trade Unions and Employers' Associations
30 | 11 | 2006
Sebastián Royo, Director Suffolk University Madrid Campus; Associate Professor of Government, Suffolk University-Boston; and affiliate and co-chair of the Iberian Study Group at the Minda de Gunzburg Center for European Studies, Harvard University
Working Paper nº 20
Da consolidação democrática à qualidade da democracia: a União Europeia e os partidos políticos portugueses
30 | 11 | 2006
Marina Costa Lobo,
Instituto de Ciências Sociais
Working Paper nº 21
O Impacto da Europeização no Parlamento
30 | 11 | 2006
Maria Teresa Paulo, Assessora da Comissão de Assuntos Europeus da Assembleia da República com
Cristina Leston-Bandeira, Centro de Estudos Legislativos, Departamento de Estudos Políticos e Internacionais, Universidade de Hull
Working Paper n.º 22
West Africa: Opportunities For Partnerships In Conflict Management
03 | 01 | 2007
J. Victor Angelo, Executive Representative of the Secretary-General in Sierra Leone
Working Paper nº 23
Os Processos de Democratização no Médio Oriente e Magrebe
05 | 02 | 2007
Maria do Céu Pinto,
Professora da Universidade do Minho
Bruno Oliveira Martins
Assistente de Investigação
Working Paper nº 24
From Hegemony to Champion: South Africa and Strategic Balance
21 | 02 | 2007
Kurt Shillinger
South African Institute of International Affairs
Working Paper n.º 25
O Processo Eleitoral na República Democrática do Congo: Retrospectiva e Prospectiva
04 | 04 | 2007
Janete S. Cravino
Universidade Católica Portuguesa
Working Paper n.º 26
Middle East War: What to Make of it?
11 | 05 | 2007
Manuela Franco
Working Paper n.º 27
O Futuro do Nordeste Asiático. Realismo Tridimensional, Preferências e Estruturas
24 | 05 | 2007
Nuno Santiago de Magalhães, Universidade de Sogang, Seul
Working Paper n.º 28
The Continuous Recovery of Power: Germany as a European Great Power in the post-Cold War World
04 | 06 | 2007
Patricia Daehnhardt, IPRI-UNL
Working Paper n.º 29
A mistura explosiva da expansão demográfica, desemprego e narcotráfico na África Ocidental
27 | 08 | 2007
Victor Ângelo e Rui Flores
Working Paper n.º 30
A Encruzilhada Iraniana: armas nucleares e consequências geoestratégicas
23 | 10 | 2007
Vasco Rato e Bernando Pires de Lima
Working Paper nº 31
Church and State in Europe: East versus West?
29 | 10 | 2007
John T.S. Madeley
London School of Economics and Political Science
Working Paper nº 32
Angola’s External Outlook: Pragmatism and Dissonance
08 | 11 | 2007
Assis Malaquias, St. Lawrence University, Canton
Working Paper n.º 33
African Regional Powers: The Foreign Policy of South Africa
09 | 11 | 2007
Elizabeth Sidiropoulos, The South African Institute of International Affairs
Working Paper n.º 34
Zimbabué: Contributos para a compreensão duma crise multifacetada
09 | 11 | 2007
João Gomes Porto, Bradford University
Working Paper nº 35
Nigeria’s Foreign Policy: An Inquiry into Sources and Prospects
14 | 11 | 2007
J. Peter Pham, James Madison University
Working Paper n.º 36
War is not Politics by Other Means
08 | 04 | 2008
Timothy B. Reid
Working Paper n.º 37
Relações UE-Ucrânia
17 | 06 | 2008
Maria Raquel Freire
Working Paper n.º 38
The USA and the Portuguese Transition to Democracy
03 | 11 | 2008
Tiago Moreira de Sá
Working Paper n.º 39
The United Kingdom and the Portuguese transition to democracy, 1974-75
03 | 11 | 2008
Pedro Aires Oliveira
Working Paper n.º 40
West Germany and the Portuguese Transition to Democracy
03 | 11 | 2008
Ana Mónica Fonseca
Working Paper n.º 41
Os desafios no Médio Oriente para a Administração Obama
03 | 04 | 2009
Maria do Céu Pinto, Sandra Costa e Pedro da Gama Prata
Working Paper n.º 42
Political Transitions In Central and Eastern Europe: Domestic And External Dimensions
01 | 09 | 2009
Vesselin Dimitrov
Working Paper n.º 43
The 1989 Spring of Nations: transforming the basics of Polish foreign policy
01 | 09 | 2009
Roman Kuźniar
Working Paper n.º 44
East Timor, Democracy and State Building
22 | 02 | 2010
Carlos Gaspar
Working Paper n.º 45
Portugal, o Iraque e a Cimeira das Lajes
17 | 03 | 2010
Bernardo Pires de Lima
Working Paper n.º 46
A crise financeira e o novo G-20
28 | 06 | 2010
Carlos Gaspar
Working Paper n.º 47
«The world wasn’t going their way». The United States and the Decolonization of Angola
14 | 10 | 2011
Tiago Moreira de Sá
Working Paper n.º 48
The Europeanization of national foreign policy: a case study of Portugal’s relations with Mozambique
21 | 12 | 2012
António Raimundo
Working Paper n.º 49
Espanha e Portugal na União Europeia: os caminhos da convergência
05 | 02 | 2013
Teresa Ferreira Rodrigues e Rafael García Pérez
Working Paper n.º 50
«Este país não é para novos»: realidades demográficas e reconfigurações políticas na Primavera Árabe
30 | 04 | 2013
João Estevens
Working Paper n.º 51
A face humana da globalização: cenários prospetivos para o Mediterrâneo (1950-2050)
05 | 09 | 2013
Teresa Ferreira Rodrigues e Susana Ferreira
Working Paper n.º 52
A Segurança Energética de Portugal e o Magrebe
31 | 05 | 2013
Catarina Mendes Leal
Working Paper n.º 54/2016
As relações civis-militares e a tomada de decisão de política
externa - subsídios para um modelo conceptual
29 | Janeiro | 2016
Carlos Alberto Lopes Ramos Batalha, Aluno de doutoramento do IPRI-NOVA
PALAVRAS-CHAVE: Tomada de decisão de política externa, relações civis-militares, regime não democrático, teoria poliheurística.
Resumo
O estudo das relações civis-militares refere-se, de forma lata, à análise das tensões existentes entre os militares, o Governo e a população de determinado Estado. No âmbito destas relações, o controlo civil afigura-se como uma das suas dimensões que, dependendo da tipologia e grau de controlo exercido pelos líderes políticos, permite uma maior ou menor atitude intervencionista dos militares na política de um Estado. A tomada de decisão de política externa, sendo um processo cujas dinâmicas dependem não só das características da unidade de decisão, mais igualmente do ambiente decisório, estará naturalmente condicionada pelas relações civis-militares, cujos atributos influenciarão a capacidade intervencionista dos militares e, consequentemente, o produto final do processo. Com este artigo pretendemos propor um modelo de análise capaz de apreender as dinâmicas de influência das relações civis-militares, relativamente ao processo de tomada de decisão de política externa, modelo este ancorado, por um lado, nos mecanismos de controlo governamental e, por outro, no intervencionismo político do corpo de oficiais.
Working Paper n.º 57/2018
Migration crisis in the EU: developing a framework for analysis of national security and defence strategies
14 | Maio | 2018
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.João Estevens, IPRI-NOVA
PALAVRAS-CHAVE: migration-security nexus; migration crisis; security and defence strategies; EUGS.
DOI: https://doi.org/10.23906/wp57/2018
Resumo
This paper addresses migration-security nexus in the EU by assessing Member States’ national security and defence strategies as well as the 2016 EUGS in a time of migration crisis. After developing and applying a framework for analysis derived from the existing literature, it is clear the existing differences among Member States strategic cultures and approaches to migration issues. The idea of ‘EU’rope without internal borders is at stake as Schengen is under serious attack due to increasing Eurocentrism and growing extreme right-wing populism. The solution seems to depend on two critical uncertainties: the evolution of political and social instability in the North Africa and the Middle East, and the future of the EU itself. Nonetheless, the future of the EU is also at stake as it will depend on how the EU is dealing with current migration crisis, which is one of the most important geopolitical challenges today. The results enlighten a securitization of migration centred on the nation-state and national security rather than on people and human security.
Working Paper n.º 53/2016
Do programa do MFA ao confronto entre legitimidade
revolucionária e legitimidade democrática.
O 25 de Novembro e a Assembleia Constituinte1
21 | Janeiro | 2016
David Castaño, Investigador Pós-doc, IPRI-NOVA
PALAVRAS-CHAVE: Legitimidade revolucionária e legitimidade democrática; transição; assembleia constituinte.
Resumo
Nos meses que se seguiram à queda do Estado Novo, Portugal foi palco de um confronto entre dois tipos de legitimidade: a revolucionária e a democrática. Relegada para um plano secundário durante a aceleração do processo revolucionário, esta última apenas se conseguiu afirmar definitivamente na sequência da clarificação político-militar registada nos últimos dias de Novembro de 1975. Partido do programa do MFA, este paper analisa este longo processo cujo sucesso em grande parte se explica pela existência de uma promessa de realização de eleições constituintes.
Working Paper n.º 58/2019
When The Lenders Leave Town: Partisanship, Electoral Calculations and Vested Interests as Determinants of Policy Reversals in Spain and Portugal
14 | Fevereiro | 2019
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Catherine Moury, IPRI-NOVA
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Daniel Cardoso, IPRI-NOVA
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Angie Gago, Université de Lausanne
PALAVRAS-CHAVE: European Union; Portugal; reversals; troika
DOI: https://doi.org/10.23906/wp58/2019
Resumo
To what extent are reforms made under external constraint maintained in the medium term? Under which conditions do decisions-makers reverse those, or alternatively keep them? This articles addresses these questions in Spain and Portugal. It shows that since 2014, 44% of the most important measures adopted under conditionality in both countries have been reverted. Nevertheless, the bulk (90%) of structural reforms enacted during the crisis remained. We also show that the left reverted more than the right; and that the preferences of veto players matter. Using crisp-set qualitative-comparative analysis (QCA), we find that within less than five years all temporary reforms were changed back, and that if businessor employers lobby for a reversal (and the costs to society are not salient), reversals will occur. Another finding is that most reversals are those with the largest electoral payoffs, as (cyclical) reversals always occur when the benefits are visible and concentrated rather than diffuse.
Working Paper n.º 55/2016
A mudança institucional nos sistemas de informações: a transição para a democracia e o 11 de setembro. Portugal e Espanha em perspetiva comparada
28 | Dezembro | 2016
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.João Estevens, Aluno de doutoramento do IPRI-NOVA
PALAVRAS-CHAVE: Mudança institucional; sistemas de informações; transições para a democracia; 11 de setembro.
Resumo
O tema da mudança institucional continua a ser um tema em destaque na agenda de ciências sociais. Assim, o presente working paper tem por objetivo analisar, em perspetiva comparada, as diferentes transformações institucionais dos sistemas de informações portugueses e espanhóis após a transição para a democracia e após o 11 de setembro. Através da aplicação de um modelo de análise da mudança institucional centrado na articulação entre ideias e interesses e com recurso a uma técnica de mapeamento do processo, determinaram-se os fatores potenciadores e inibidores das diferentes respostas institucionais, verificadas nos sistemas de informações dos dois países, após duas conjunturas críticas: a transição para a democracia e o 11 de setembro.
Working Paper n.º 56/2017
Labour Market Reforms and the Crisis in Portugal: No change, U-Turn or New Departure?
13 | Março | 2017
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Daniel Cardoso, IPRI-NOVA
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Rui Branco, IPRI-NOVA
PALAVRAS-CHAVE: labour market reforms; Portugal; crisis; troika
DOI: https://doi.org/10.23906/wp56/2017
Resumo
Drawing on quantitative and qualitative data, this paper studies labour market reforms in Portugal from 2000 to 2013. The paper examines how the main dimensions of labour market legislation (employment protection, security in unemployment, collective bargaining and activation policies) evolved in the period and specifically assesses the impact of reforms implemented during the sovereign debt crisis. We aim to show if, and how, such regulatory changes operated a remaking of the socioeconomic power balance in industrial relations.
The paper shows that the changes introduced during the troika years were qualitatively different relative to past reforms. Even if these reforms built on previous trends, we highlight three path-shifting changes. First, there was a sizeable reduction of security in employment and in unemployment for workers with permanent contracts (insiders). Second, at the same time, a significant decentralization of wage bargaining shifted the balance of power towards employers, while a move from joint to statutory regulation, stalled social concertation. Third, both these trends were not offset by any significant unemployment compensation strategy or activation effort targeted at outsiders: no recalibration occurred in a dualised labour market. Overall, this shift in the power balance between insiders, outsider and employers configures a new departure for Portuguese labour market relations. A worsened situation for insiders and outsiders indicates that there was both a flexibilization across the board and that segmentation endured, but now at a lower level of security. In conclusion, the austerity-driven reforms brought the Portuguese labour market to a liberalised dualisation.