This site uses cookies to store information on your computer.

  • R:I 85 | Março 2025 «A invasão da Ucrânia e o futuro das Relações Internacionais»
  • A revista R:I encontra-se disponível para consulta on-line | R:I Journal now available on-line

Working Paper n.º 62/2020
Literacia do Oceano: Dos Princípios à Década da Ciência do Oceano

11 | setembro | 2020

Raquel L. Costa, Bernardo Mata, Patrícia Conceição e Fernanda Silva

Direção-Geral de Política do Mar

PALAVRAS-CHAVE: Literacia do Oceano, Escola Azul, Década da Ciência do Oceano
DOI:  https://doi.org/10.23906/wp62/2020

Abstract

A Literacia do Oceano nasceu em 2004 nos EUA como uma resposta à inexistência de temas relacionados com o oceano no ensino formal. Ao longo dos últimos 16 anos o conceito evoluiu e foi adotado e adaptado um pouco por todo o mundo. Da evolução do conceito de Literacia do Oceano em Portugal nasceu em 2017 o programa Escola Azul. A Década das Nações Unidas dedicada à Ciência do Oceano para o Desenvolvimento Sustentável que agora se inicia é o enquadramento perfeito para que a Literacia do Oceano se afirme estrategicamente a nível global, atuando como aglutinador de ações, setores e atores, a uma só voz.

Read more ...

Working Paper n.º 61/2020
Trends and Challenges in the Social Protection of Self-Employed Workers in Portugal: The Slow Erosion of Dualisation (1990-2020)

11 | maio | 2020

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Rui Branco, NOVA University of Lisbon & IPRI-NOVA

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it., Autonomous University of Lisbon & Observare/UAL

PALAVRAS-CHAVE: Portugal; autonomous workers; dualisation; independent workers; social protection reforms
DOI:  https://doi.org/10.23906/wp61/2020

Abstract

Self-employed workers in Portugal have historically been in a position of lower social protection relative to salaried contract workers. The coverage and quality of their protection by the social security system has improved over the years, closing the gap toward employees. This working paper analyses this long path towards convergence and examines the remaining gaps, both in a national and EU context. It takes a detailed look into the period 2009 to 2019, a decade of reforms amidst deep economic crisis and recovery.We find that, despite steps towards convergence, and important recent reforms, the social protection of the self-employed relative to salaried workers still displays gaps in coverage and adequacy. The access to social protection of the self-employed still lags behind in unemployment benefits, paid sick leave and long term care. As regards inequalities in protection within the universe of the self-employed, we found in general an even pattern across self-employed categories. Particulaly, economically dependent workers are not worse off than the two other major groups, own account workers and employers. There remains, however, a crucial exception, which is the outstanding lack of unemployment protection for own account workers relative to the other self-employed, as well as salaried workers. Finally, inequalities still persist as a result of a skewed balance between the contributory effort and the social protection granted: the self-employed pay a higher proportion of their income while enjoying fewer benefits than salaried workers.

Read more ...

Working Paper n.º 60/2020
As Bases Sociais dos Partidos Portugueses

14 | abril | 2020

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.João Cancela, NOVA FCSH & IPRI-NOVA

mail59 greyPedro C. Magalhães, ICS-ULisboa

PALAVRAS-CHAVE: participação eleitoral; comportamento eleitoral; eleições
DOI:  https://doi.org/10.23906/wp60/2020

Resumo

Este estudo examina os inquéritos pós-eleitorais de 2002 a 2019 para determinar as principais características sociais dos eleitorados dos principais partidos portugueses e analisar em que medida ocorreram transformações relevantes do longo deste período. Existem traços importantes de continuidade desde 2002 até hoje: a ausência de uma relação entre o sexo dos inquiridos e as suas opções de voto; uma relação forte entre a intensidade da religiosidade e da prática religiosa e as opções pelo voto à direita do espectro partidário; e a inexistência de uma clivagem esquerda-direita do ponto de vista da instrução. Por outro lado, existem também sinais de mudança. Há uma relação cada vez mais forte entre quer o sexo dos inquiridos quer o seu rendimento e a participação eleitoral, com os homens e aqueles com rendimentos mais elevados a absterem-se menos. Além disso, a partir de 2015, o centro-direita (PSD+CDS) começa a mostrar dificuldades em atrair o voto dos mais velhos. Por fim, se até 2009 ter rendimentos mais elevados não aumentava significativamente a propensão para votar nos partidos de centro-direita, essa relação intensifica-se a partir das eleições de 2011.

Read more ...

Working Paper n.º 59/2020
Políticas Públicas para a Promoção da Igualdade de Género

02 | março | 2020

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Pâmela Mossmann de Aguiar, NOVA FCSH

PALAVRAS-CHAVE: igualdade de género; Objetivos de Desenvolvimento Sustentável; políticas públicas
DOI:  https://doi.org/10.23906/wp59/2020

Resumo

A Agenda 2030 da Organização das Nações Unidas (ONU) contempla no seu 5º Objetivo de Desenvolvimento Sustentável (ODS) a desigualdade de género, que atinge as mais diversas áreas – como o período menstrual, a desigualdade salarial entre homens e mulheres, as diferenças nos prazos de licenças parentais, a diferença nos preços pagos por homens e mulheres para produtos similares, entre outros. É cada vez mais urgente a ação do Estado e da sociedade na conscientização e combate às disparidades de tratamento entre homens e mulheres, facto que favorecerá inclusive a economia, conforme o próprio Fundo Monetário Internacional (FMI) afirma num working paper publicado em 2019. Ademais, de acordo com a Declaração Universal dos Direitos Humanos (DUDH), ninguém pode ser discriminado por qualquer razão. Este working paper apresenta algumas das áreas onde a desigualdade de género está presente, e traz algumas políticas públicas existentes ou possíveis de serem implementadas para combater este problema.

Read more ...

Working Paper n.º1
Continuity and Change: The Foreign Policy of Portuguese Democracy

01 | 11 | 2004
Nuno Severiano Teixeira, Instituto Português de Relações Internacionais - Universidade Nova de Lisboa

Read more ...

Working Paper n.º 2
The United States and the Portuguese Decolonization (1974 – 1976)

02 | 11 | 2004
Kenneth Maxwell, David Rockefeller Center for Latin American Studies, Harvard University

Read more ...

Working Paper n.º 3
The International Dimensions of Democratization: The Case of Argentina

01 | 12 | 2004
Andrés Malamud, Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Instituto de Ciências do Trabalho e da Empresa

Read more ...

Working Paper n.º 4
The International Politics of Democratization from Portugal: A Reassessment (1974) to Iraq (2003)

02 | 12 | 2004
Laurence Whitehead, Nuffield College, University of Oxford

Read more ...

Working Paper n.º 5
International Dimensions of Democratisation: Brazil

17 | 01 | 2005
Alexandra Barahona de Brito, Universidade Moderna

Read more ...

Working Paper n.º 6
European Elections and National Politics: Lessons from the “New” Southern European Democracies

01 | 07 | 2005
André Freire, ISCTE
Eftichia Teperoglou, National and Kapodistrian University of Athens

Read more ...

Working Paper n.º 7
Introdução à Constituição Europeia

01 | 07 | 2005
António Goucha Soares, Instituto Superior de Economia e Gestão da Universidade Técnica de Lisboa

Read more ...

Working Paper n.º 8
The Europeanization of Ratification Procedures: Towards a EU-Wide Constitutional Convention

01 | 09 | 2005
Carlos Closa, Centre for Political and Constitutional Studies, Madrid

Read more ...

Working Paper n.º 9
Portugal, Spain and the European Union

02 | 09 | 2005
Sebastián Royo, Suffolk University-Boston

Read more ...

Working Paper n.º 10
Europeanization and Representation

03 | 09 | 2005
Leonardo Morlino,Universidade de Florença

Read more ...

Working Paper n.º 11
European Governance Matters for Portugal

04 | 09 | 2005
Jorge Braga de Macedo, Universidade Nova de Lisboa

Read more ...

Working Paper n.º 12
Towards Emancipation of the Self: A Critique of ‘Security as Emancipation’

01 | 10 | 2005
João Reis Nunes, University of Wales, Aberystwyth

Read more ...

Working Paper n.º 13
Entre a Centralidade e a Marginalização: a Reforma da ONU para o Séc. XXI

01 | 10 | 2005
Teresa de Almeida Cravo, Universidade de Coimbra

Read more ...

Working Paper n.º14
Striking First: The Use of Force in Post-Cold War American Foreign Policy

05 | 06 | 2006
Vasco Rato, IPRI-UNL

Read more ...

Working Paper nº 16
O apoio à integração europeia em Portugal: dimensões e tendências

30 | 11 | 2006
Pedro Magalhães, Instituto de Ciências Sociais - Universidade de Lisboa

Read more ...

Working Paper nº 17
Governar em Lisboa ou Governar em Bruxelas? Os modelos e tendências de europeização do governo nacional

30 | 11 | 2006
Carlos Jalali,
Universidade de Aveiro

Read more ...

Working Paper nº 18
A Europeização dos Tribunais Portugueses

30 | 11 | 2006
Nuno Piçarra, Professor na Faculdade de Direito da Universidade Nova de Lisboa
Francisco Pereira Coutinho, Doutorando na Faculdade de Direito da Universidade Nova de Lisboa

Read more ...

Working Paper nº 19
The Europeanization of Portuguese Interest Groups? Trade Unions and Employers' Associations

30 | 11 | 2006
Sebastián Royo, Director Suffolk University Madrid Campus; Associate Professor of Government, Suffolk University-Boston; and affiliate and co-chair of the Iberian Study Group at the Minda de Gunzburg Center for European Studies, Harvard University

Read more ...

Working Paper nº 20
Da consolidação democrática à qualidade da democracia: a União Europeia e os partidos políticos portugueses

30 | 11 | 2006
Marina Costa Lobo,
Instituto de Ciências Sociais

Read more ...

Working Paper nº 21
O Impacto da Europeização no Parlamento

30 | 11 | 2006
Maria Teresa Paulo, Assessora da Comissão de Assuntos Europeus da Assembleia da República com
Cristina Leston-Bandeira, Centro de Estudos Legislativos, Departamento de Estudos Políticos e Internacionais, Universidade de Hull

Read more ...

Working Paper n.º 22
West Africa: Opportunities For Partnerships In Conflict Management

03 | 01 | 2007
J. Victor Angelo, Executive Representative of the Secretary-General in Sierra Leone

Read more ...

Working Paper nº 23
Os Processos de Democratização no Médio Oriente e Magrebe

05 | 02 | 2007
Maria do Céu Pinto,
Professora da Universidade do Minho
Bruno Oliveira Martins
Assistente de Investigação

Read more ...

Working Paper nº 24
From Hegemony to Champion: South Africa and Strategic Balance

21 | 02 | 2007
Kurt Shillinger
South African Institute of International Affairs

Read more ...

Working Paper n.º 25
O Processo Eleitoral na República Democrática do Congo: Retrospectiva e Prospectiva

04 | 04 | 2007
Janete S. Cravino
Universidade Católica Portuguesa

Read more ...

Working Paper n.º 26
Middle East War: What to Make of it?

11 | 05 | 2007
Manuela Franco

Read more ...

Working Paper n.º 27
O Futuro do Nordeste Asiático. Realismo Tridimensional, Preferências e Estruturas

24 | 05 | 2007
Nuno Santiago de Magalhães, Universidade de Sogang, Seul

Read more ...

Working Paper n.º 28
The Continuous Recovery of Power: Germany as a European Great Power in the post-Cold War World

04 | 06 | 2007
Patricia Daehnhardt, IPRI-UNL

Read more ...

Working Paper n.º 29
A mistura explosiva da expansão demográfica, desemprego e narcotráfico na África Ocidental

27 | 08 | 2007
Victor Ângelo e Rui Flores

Read more ...

Working Paper n.º 30
A Encruzilhada Iraniana: armas nucleares e consequências geoestratégicas

23 | 10 | 2007
Vasco Rato e Bernando Pires de Lima

Read more ...

Working Paper nº 31
Church and State in Europe: East versus West?

29 | 10 | 2007
John T.S. Madeley
London School of Economics and Political Science

Read more ...

Working Paper nº 32
Angola’s External Outlook: Pragmatism and Dissonance

08 | 11 | 2007
Assis Malaquias, St. Lawrence University, Canton

Read more ...

Working Paper n.º 33
African Regional Powers: The Foreign Policy of South Africa

09 | 11 | 2007
Elizabeth Sidiropoulos, The South African Institute of International Affairs

Read more ...

Working Paper n.º 34
Zimbabué: Contributos para a compreensão duma crise multifacetada

09 | 11 | 2007
João Gomes Porto, Bradford University

Read more ...

Working Paper nº 35
Nigeria’s Foreign Policy: An Inquiry into Sources and Prospects

14 | 11 | 2007
J. Peter Pham, James Madison University

Read more ...

Working Paper n.º 36
War is not Politics by Other Means

08 04 2008
Timothy B. Reid

Read more ...

Working Paper n.º 37
Relações UE-Ucrânia

17 | 06 | 2008
Maria Raquel Freire

Read more ...

Working Paper n.º 38
The USA and the Portuguese Transition to Democracy

03 | 11 | 2008
Tiago Moreira de Sá

Read more ...

Working Paper n.º 39
The United Kingdom and the Portuguese transition to democracy, 1974-75

03 | 11 | 2008
Pedro Aires Oliveira

Read more ...

Working Paper n.º 40
West Germany and the Portuguese Transition to Democracy

03 | 11 | 2008
Ana Mónica Fonseca

Read more ...

Working Paper n.º 41
Os desafios no Médio Oriente para a Administração Obama

03 | 04 | 2009
Maria do Céu Pinto, Sandra Costa e Pedro da Gama Prata

Read more ...

Working Paper n.º 42
Political Transitions In Central and Eastern Europe: Domestic And External Dimensions

01 | 09 | 2009
Vesselin Dimitrov

Read more ...

Working Paper n.º 43
The 1989 Spring of Nations: transforming the basics of Polish foreign policy

01 | 09 | 2009
Roman Kuźniar

Read more ...

Working Paper n.º 44
East Timor, Democracy and State Building

22 | 02 | 2010
Carlos Gaspar

Read more ...

Working Paper n.º 45
Portugal, o Iraque e a Cimeira das Lajes

17 | 03 | 2010
Bernardo Pires de Lima

Read more ...

Working Paper n.º 46
A crise financeira e o novo G-20

28 | 06 | 2010
Carlos Gaspar

Read more ...

Working Paper n.º 47
«The world wasn’t going their way». The United States and the Decolonization of Angola

14 | 10 | 2011
Tiago Moreira de Sá

Read more ...

Working Paper n.º 48
The Europeanization of national foreign policy: a case study of Portugal’s relations with Mozambique

21 | 12 | 2012
António Raimundo

Read more ...

Working Paper n.º 49
Espanha e Portugal na União Europeia: os caminhos da convergência

05 | 02 | 2013
Teresa Ferreira Rodrigues e Rafael García Pérez

Read more ...

Working Paper n.º 50
«Este país não é para novos»: realidades demográficas e reconfigurações políticas na Primavera Árabe

30 | 04 | 2013
João Estevens

Read more ...

Working Paper n.º 51
A face humana da globalização: cenários prospetivos para o Mediterrâneo (1950-2050)

05 | 09 | 2013
Teresa Ferreira Rodrigues e Susana Ferreira

Read more ...

Working Paper n.º 52
A Segurança Energética de Portugal e o Magrebe

31 | 05 | 2013
Catarina Mendes Leal

Read more ...

Working Paper n.º 54/2016
As relações civis-militares e a tomada de decisão de política
externa - subsídios para um modelo conceptual

29 | Janeiro | 2016

Carlos Alberto Lopes Ramos Batalha, Aluno de doutoramento do IPRI-NOVA

PALAVRAS-CHAVE: Tomada de decisão de política externa, relações civis-militares, regime não democrático, teoria poliheurística.

Resumo

O estudo das relações civis-militares refere-se, de forma lata, à análise das tensões existentes entre os militares, o Governo e a população de determinado Estado. No âmbito destas relações, o controlo civil afigura-se como uma das suas dimensões que, dependendo da tipologia e grau de controlo exercido pelos líderes políticos, permite uma maior ou menor atitude intervencionista dos militares na política de um Estado. A tomada de decisão de política externa, sendo um processo cujas dinâmicas dependem não só das características da unidade de decisão, mais igualmente do ambiente decisório, estará naturalmente condicionada pelas relações civis-militares, cujos atributos influenciarão a capacidade intervencionista dos militares e, consequentemente, o produto final do processo. Com este artigo pretendemos propor um modelo de análise capaz de apreender as dinâmicas de influência das relações civis-militares, relativamente ao processo de tomada de decisão de política externa, modelo este ancorado, por um lado, nos mecanismos de controlo governamental e, por outro, no intervencionismo político do corpo de oficiais.

Read more ...

Working Paper n.º 57/2018
Migration crisis in the EU: developing a framework for analysis of national security and defence strategies

14 | Maio | 2018

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.João Estevens, IPRI-NOVA

PALAVRAS-CHAVE: migration-security nexus; migration crisis; security and defence strategies; EUGS.
DOI:  https://doi.org/10.23906/wp57/2018

Resumo

This paper addresses migration-security nexus in the EU by assessing Member States’ national security and defence strategies as well as the 2016 EUGS in a time of migration crisis. After developing and applying a framework for analysis derived from the existing literature, it is clear the existing differences among Member States strategic cultures and approaches to migration issues. The idea of ‘EU’rope without internal borders is at stake as Schengen is under serious attack due to increasing Eurocentrism and growing extreme right-wing populism. The solution seems to depend on two critical uncertainties: the evolution of political and social instability in the North Africa and the Middle East, and the future of the EU itself. Nonetheless, the future of the EU is also at stake as it will depend on how the EU is dealing with current migration crisis, which is one of the most important geopolitical challenges today. The results enlighten a securitization of migration centred on the nation-state and national security rather than on people and human security.


Read more ...

Working Paper n.º 53/2016
Do programa do MFA ao confronto entre legitimidade
revolucionária e legitimidade democrática.

O 25 de Novembro e a Assembleia Constituinte1

21 | Janeiro | 2016

David Castaño, Investigador Pós-doc, IPRI-NOVA

PALAVRAS-CHAVE: Legitimidade revolucionária e legitimidade democrática; transição; assembleia constituinte.

Resumo
Nos meses que se seguiram à queda do Estado Novo, Portugal foi palco de um confronto entre dois tipos de legitimidade: a revolucionária e a democrática. Relegada para um plano secundário durante a aceleração do processo revolucionário, esta última apenas se conseguiu afirmar definitivamente na sequência da clarificação político-militar registada nos últimos dias de Novembro de 1975. Partido do programa do MFA, este paper analisa este longo processo cujo sucesso em grande parte se explica pela existência de uma promessa de realização de eleições constituintes.

Read more ...

Working Paper n.º 58/2019
When The Lenders Leave Town: Partisanship, Electoral Calculations and Vested Interests as Determinants of Policy Reversals in Spain and Portugal

14 | Fevereiro | 2019

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Catherine Moury, IPRI-NOVA

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Daniel Cardoso, IPRI-NOVA

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Angie Gago, Université de Lausanne

PALAVRAS-CHAVE: European Union; Portugal; reversals; troika
DOI:  https://doi.org/10.23906/wp58/2019

Resumo

To what extent are reforms made under external constraint maintained in the medium term? Under which conditions do decisions-makers reverse those, or alternatively keep them? This articles addresses these questions in Spain and Portugal. It shows that since 2014, 44% of the most important measures adopted under conditionality in both countries have been reverted. Nevertheless, the bulk (90%) of structural reforms enacted during the crisis remained. We also show that the left reverted more than the right; and that the preferences of veto players matter. Using crisp-set qualitative-comparative analysis (QCA), we find that within less than five years all temporary reforms were changed back, and that if businessor employers lobby for a reversal (and the costs to society are not salient), reversals will occur. Another finding is that most reversals are those with the largest electoral payoffs, as (cyclical) reversals always occur when the benefits are visible and concentrated rather than diffuse.

Read more ...

Working Paper n.º 55/2016
A mudança institucional nos sistemas de informações: a transição para a democracia e o 11 de setembro. Portugal e Espanha em perspetiva comparada

28 | Dezembro | 2016

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.João Estevens, Aluno de doutoramento do IPRI-NOVA

PALAVRAS-CHAVE: Mudança institucional; sistemas de informações; transições para a democracia; 11 de setembro.

Resumo

O tema da mudança institucional continua a ser um tema em destaque na agenda de ciências sociais. Assim, o presente working paper tem por objetivo analisar, em perspetiva comparada, as diferentes transformações institucionais dos sistemas de informações portugueses e espanhóis após a transição para a democracia e após o 11 de setembro. Através da aplicação de um modelo de análise da mudança institucional centrado na articulação entre ideias e interesses e com recurso a uma técnica de mapeamento do processo, determinaram-se os fatores potenciadores e inibidores das diferentes respostas institucionais, verificadas nos sistemas de informações dos dois países, após duas conjunturas críticas: a transição para a democracia e o 11 de setembro.

Read more ...

Working Paper n.º 56/2017
Labour Market Reforms and the Crisis in Portugal: No change, U-Turn or New Departure?

13 | Março | 2017

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Daniel Cardoso, IPRI-NOVA

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.Rui Branco, IPRI-NOVA

PALAVRAS-CHAVE: labour market reforms; Portugal; crisis; troika
DOI: 
https://doi.org/10.23906/wp56/2017

Resumo

Drawing on quantitative and qualitative data, this paper studies labour market reforms in Portugal from 2000 to 2013. The paper examines how the main dimensions of labour market legislation (employment protection, security in unemployment, collective bargaining and activation policies) evolved in the period and specifically assesses the impact of reforms implemented during the sovereign debt crisis. We aim to show if, and how, such regulatory changes operated a remaking of the socioeconomic power balance in industrial relations.

The paper shows that the changes introduced during the troika years were qualitatively different relative to past reforms. Even if these reforms built on previous trends, we highlight three path-shifting changes. First, there was a sizeable reduction of security in employment and in unemployment for workers with permanent contracts (insiders). Second, at the same time, a significant decentralization of wage bargaining shifted the balance of power towards employers, while a move from joint to statutory regulation, stalled social concertation. Third, both these trends were not offset by any significant unemployment compensation strategy or activation effort targeted at outsiders: no recalibration occurred in a dualised labour market. Overall, this shift in the power balance between insiders, outsider and employers configures a new departure for Portuguese labour market relations. A worsened situation for insiders and outsiders indicates that there was both a flexibilization across the board and that segmentation endured, but now at a lower level of security. In conclusion, the austerity-driven reforms brought the Portuguese labour market to a liberalised dualisation.

Read more ...

fct       fcsh        bcp       

edp        edp        ribei